Wat eten de internationals?

Jacco Rozenberg werkt als service- en keukenchef hospitality op de KNVB Campus en maakt in deze functie regelmatig het eten van de internationals. Met een onlangs ingevoerd kleurensysteem weten de voetballers precies hoeveel ze van alles kunnen opscheppen. De juiste voeding kan net het verschil maken in de wedstrijd.

“Qua voeding is er in het voetbal nog veel winst te behalen”, weet Rozenberg. “Dit komt mede omdat voetballers, in tegenstelling tot duursporters, de hongerklop niet snel zullen ervaren. Toch is voeding wel degelijk van belang. Het maakt in een wedstrijd drie procent verschil. Dat klinkt weinig, maar wanneer je daardoor net wel de gelijkmaker maakt en vervolgens de verlenging beter kunt volhouden, kan het de doorslag geven.”

De internationals van Oranje eten daarom zeer gevarieerd. Om ervoor te zorgen dat ze alles in de juiste verhouding opscheppen, heeft de KNVB in samenwerking met de Hogeschool van Arnhem Nijmegen het kleurensysteem geïntroduceerd. “Ze zien voorafgaand aan de maaltijd een bord met de kleuren oranje, groen en blauw. Deze kleuren staan voor respectievelijk koolhydraten, groente en eiwitten. Deze zelfde kleuren staan ook bij de verschillende gerechten in het buffet. Op deze manier kunnen ze van alles precies genoeg opscheppen.”

Tijdstip van de dag

De kleurenverhoudingen verschillen afhankelijk van het tijdstip van de dag en het training- en wedstrijdschema. “Bij het ontbijt zijn zowel koolhydraten als eiwitten belangrijk. Kwark met muesli en fruit of belegde boterhammen met een schaaltje yoghurt erbij, zijn dan erg goed. De grootte van het bord en het schaaltje verschilt bij het ontbijt met later op de dag. Op die manier willen we de voetballers sturen om niet alleen maar brood te eten, maar juist te kiezen voor een mix van eiwit en koolhydraatrijke producten. Bij de lunch vormen brood, vleeswaren en een eventuele warme maaltijd met enkelvoudige salades de basis.”

Bij het diner zijn er vaak twee keuzes bij de groenten en koolhydraten. “Ook zijn er diverse sauzen voor bij de pasta en er is een saladebuffet. Gemengde samengestelde salades bieden we niet meer aan. De spelers kunnen zelf hun salade samenstellen. Uiteraard ook weer met hulp van het kleurensysteem.”

Wedstrijden

Wanneer er een wedstrijd op het programma staat, worden de maaltijden aangepast. “Normaal gesproken kiezen we zoveel mogelijk voor volkoren producten, maar voor een wedstrijd moet je juist licht verteerbaar voedsel eten zoals wit brood, gegrilde kip, gestoomde vis of witte pasta. Dit wordt sneller door het lichaam opgenomen en het verkleint de kans op maag en darmklachten. Paprika, ui en peulvruchten zijn gasvormend en daarom minder geschikt.”

Na de wedstrijd moeten direct het eiwitgehalte, de brandstoftank en de opgelopen spierschade weer worden hersteld. “Een goed herstel is je voorbereiding op de volgende wedstrijd. Er staat dan ook een maaltijd voor de spelers klaar. Omdat ze vaak niet veel trek hebben, moet deze maaltijd vooral lekker zijn. Pannenkoeken, een gezonde hamburger of pizza kan dan best. Vaak kiezen we ook voor lasagne of aardappelen uit de oven. Zo lang het maar niet te vet is, maar wel voldoende koolhydraten en eiwitten bevat.”

Amateurvoetballer

Ook de amateurvoetballer heeft belang bij goede voeding. “Wanneer je in de ochtend een wedstrijd hebt, moet je een licht verteerbaar ontbijt hebben met weinig vet, matig eiwit en veel koolhydraten. Bijvoorbeeld botterhammen met magere vleeswaren, kaas of gekookt ei, een kom yoghurt, kwark met muesli, havermout en brinta. Speel je in de middag, dan zou je eventueel een pasta kunnen eten, uiteraard met licht verteerbare producten.”

Het effect van gezonde voeding gaat verder dan alleen de eerstvolgende wedstrijd. “Het lichaam werkt beter met gezonde voeding door de vitamines en mineralen die het bevat. Dit betekent bijvoorbeeld dat je langer op een hoger niveau kunt presteren, maar bijvoorbeeld ook dat blessures sneller herstellen. Kijk naar Paolo Maldini. Die heeft tot zijn 41ste op hoog niveau gevoetbald. Het kan niet anders dan dat hij altijd veel belang heeft gehecht aan gezond eten.” Rozenberg hoopt dat dit besef ook is doorgedrongen tot de Nederlandse voetballers. “Het is aan ons de taak om het eten vooral heel lekker te maken. Dit is de juiste stimulans voor de spelers om zich aan het foodconcept te houden.”