Onderzoek wijst uit: er is behoefte aan een gezondere kantine

Onderzoek bewijst; gezondere kantines gewenst!

Voetballiefhebbers en voetballers zijn niet geïnteresseerd in gezondere kantines. Het is een veelgehoord argument van voetbalclubs die twijfelen of ze ook gezondere producten aan zullen bieden. Maar is het eigenlijk wel waar? Nee, zo blijkt uit het rapport GfK Foodservice in de sport. Bezoekers zijn juist wél geïnteresseerd. Het aanbod schiet echter nog te vaak tekort.

Uit het onderzoek van GfK Foodservices blijkt namelijk dat sporters wel degelijk meer gezonde snacks en broodjes gaan kopen wanneer die mogelijkheid er is. Ruim veertig procent van de ondervraagden geeft aan daarvan gebruik te willen maken. Ook verse sappen, smoothies, fruit en gezonde shakes scoren goed bij sporters.

Gezonde optie

Een gezond aanbod blijft daarom zeker een interessant ontwikkelpunt voor sportlocaties. De stelling ‘Als het even kan, kies ik ook in de sportkantine voor de gezonde optie’, wordt bij de voetballers onderschreven door 31%.

Groot verbeterpunt is dus het aanbod van gezonde producten. Meer dan een kwart van de bezoekers is heel ontevreden, zo blijkt uit het onderzoek, terwijl meer dan de helft van de bezoekers dat wél als ‘zeer belangrijk’ omschrijft. De stellingen ‘In de toekomst wil ik een betere balans tussen sporten en eten/drinken hebben’ en ‘In de toekomst wil ik gezonder gaan eten in sportkantines’ wordt door een derde van de ondervraagde voetballers onderschreven.

Te duur

Hoewel de ondervraagden dus wel degelijk op een gezonder aanbod zitten te wachten, zijn er ook kritische geluiden te horen. Een van de verbeterpunten is de prijs, zo blijkt uit het rapport. Ruim een derde (38%) van de ondervraagden vindt gezond eten in voetbalkantines nog te duur. Dat is overigens behoorlijk beter dan bij de hockey. Daar vindt bijna de helft van de bezoekers het aangeboden gezondere assortiment te duur.

Het is niet zo dat de sporter van plan is de kantine links te laten liggen. Bij de gemiddelde sport onderschrijft slechts 10% die stelling. Bij de voetbal ligt dat iets hoger, 20%. Met andere woorden; 80% van de sporters geeft aan ook in de toekomst van plan te zullen zijn de kantine te blijven bezoeken.

Middelpunt van de gezondheid

Leuk, al die resultaten, maar wat betekent dat nou concreet voor sportkantines? Volgens het rapport zouden sportlocaties zich meer moeten profileren als middelpunt van de gezondheid. Hoe? Door aan te sluiten op de wensen van de sporters, dus betaalbare alternatieven voor ongezondere dranken of voedsel. Maar belangrijk ook; zorg dat het degene achter de bar zo gemakkelijk mogelijk gemaakt wordt. Het zijn immers allemaal vrijwilligers.

Soms kan dat op een heel gemakkelijke manier; door bijvoorbeeld gezondere dranken te verkopen. Maar dat geldt ook voor bijvoorbeeld tosti’s, of ander voedsel. Dat kan kant-en-klaar worden aangeleverd en kost de vrijwilligers dus geen extra werk. Maak het beschikbaar, is een van de andere aanbevelingen. Is er geen gezonder broodje of drinken voor handen, dan kunnen de kantinebezoekers die natuurlijk ook niet bestellen. Logisch misschien, en Lekker Bezig kan de vereniging hierin goed helpen.